Наср

Санскрит на танҳо яке аз забонҳои асосии қадими ҳиндист, балки аз қадимитарин забонҳои ҷаҳон шумурда мешавад. Нахустин осори адабии Шибҳи қораи Ҳинд ба монанди китобҳои муқаддаси ҳиндувон – ведаҳо (“Ригведа”, “Сомаведа”, “Атҳарваведа” ва “Яҷурваведа”), ҳамосаҳои “Маҳабҳарата” ва “Рамаяна”, упанишадҳо, браҳманаҳо, пуранаҳо ва ҳазорҳо асарҳои бадеӣ, динӣ ва фалсафии Ҳинди бостон ба навъҳои гуногуни забони санскрит – ведоӣ, эпикӣ, классикӣ, буддоӣ, ҷайнӣ ва ғ. навишта шудаанд. Асарҳои намояндагони маъруфи адабиёти классикии Ҳинд – Ашвагҳоша, Бҳаса, Калидаса, Бана, Кшемендра, Сомадева низ ба забони санскрит, ки аз қарни 1 то м. ҳамчун забони адабӣ дар Ҳиндустони Шимолӣ ривоҷу равнақ пайдо намуд, ба қалам омадаанд. Аз ин лиҳоз, маҳз ба воситаи забони санскрит мо метавонем ба фарҳангу тамаддуни Ҳинди бостон роҳ кушоем ва тавассути китобҳое, ки ба забони санскрит боқӣ мондаанд, ба иттилооти боарзише роҷеъ ба фарҳангу таърихи Ҳинди мутамаддин дастрасӣ пайдо намоем.
“Нитишатакам” сарчашмаи муҳимми суханони пурҳикмат эътироф гардидааст. Танзими муҳтавои асар бар асоси сифоти барҷастаи ахлоқӣ ва масоили мубрами тарбиявӣ ҷараён гирифтааст. Муаллиф бо дарназардошти масъалаҳои муҳимми ахлоқӣ ва вежагиҳои барҷастаи рафтору кирдори инсон асари хешро дар даҳ фасл дастабандӣ намудааст: 1). Сухан дар бораи аҳмақ; 2). Сухан дар бораи хирадманд; 3). Сухан дар бораи шуҷоату эҳтиром; 4). Сухан дар бораи сарват; 5). Сухан дар бораи шахси бадзоту нодуруст; 6). Сухан дар бораи инсони нек; 7). Сухан дар бораи дорандаи зоти неку некӯхоҳ; 8). Сухан дар бораи сабр кардан; 9). Сухан дар бораи тақдиру бахт ва корҳои Худо; 10). Сухан дар бораи кор.
Қобили таъкид аст, ки аҳамияти бузурги тарбиявӣ доштани асари “Нитишатакам” боиси он шуд, ки ҷомеаи ҷаҳонӣ ба он муроҷиат намуд ва дар натиҷа ба забонҳои гуногуни дунё тарҷума гардид. Шоёни зикр аст, ки ин асари Бҳартриҳари аввалин асаре мебошад, ки аз байни намояндагони адабиёти классикии Ҳинд аз забони санскрит ба забонҳои аврупоӣ (ҳоландӣ, немисӣ, фаронсавӣ) ва забонҳои гуногуни дигари ҷаҳон тарҷума ва нашр шуд. Аз ҷумла, Чандрагупта Бҳаратийя онро аз санскрит ба форсӣ тарҷума намудааст.
Инсони бахшанда ниёзмандӣ ба зиреҳ надорад, инсони асабонӣ ба душман ниёз надорад, инсоне, ки хешони бад дорад, ниёзе ба оташ надорад, инсоне, ки дӯсти хуб дорад, ба дору ниёз надорад, инсоне, ки дар атрофи ӯ инсонҳои шарур* зиндагӣ мекунанд, ба мор ниёз надорад, инсоне, ки хирадманд аст, ба сарват ниёз надорад, инсоне, ки шарму ҳаё дораду мутавозеъ аст, ба зевар ниёз надорад, инсон, ки шоири хуб асту подшоҳи сухан аст, подшоҳии дунё шоистаи ӯ нест.
Суд ва баҳра чист? Зиндагӣ кардан бар иҷтимоъи некон. Ғаму андӯҳ чист? Дӯстӣ кардан бо бадони аҳмақ. Аз даст рафтан чист? Аз даст рафтани фурсатҳои падидомада. Муваффақият чист? Дӯст доштани кори нек. Далер кист? Он ки мусаллат бар ҳавоси хеш аст. Азизтарин кист? Шахсе, ки вафодор ба ҳамсари хеш аст. Сарват чист? Тавоноӣ дар хираду дониш ҳамон сарвати ҷовидон аст. Роҳат чист? Дар кишвару маъман ва ҷойгоҳи хуш зиндагӣ кардан камоли оромиш аст. Подшоҳӣ чист? Подшоҳӣ он, ки ҳама аз як подшоҳ фармонбардорӣ кунанд.
Шоҳи ҳайвонот шер, ки шуҷоъу бебок аст, ғизояш сари фил аст ва ӯ камтар аз сари фил талаб намекунад ва камтар намехоҳад. Ҳатто вақте аз гуруснагӣ нотавон бошад, ҳатто агар аз пирӣ лоғар шуда бошад ва ё вақте ғарқ дар қудрат бошад ва ё агар бо ранҷу сахтӣ рӯ ба рӯ бошад ва ҳатто вақти мурдан ҳам ӯ боз шер асту султони ҷангал ва табиату мизоҷ ва баландназарию далерии ӯ аз байн намеравад, дар ҳар ҳолате, ки бошад, ба пастию камӣ қонеъ намешавад, алаф намехӯрад.
Дар хеле қадимҳо тасаввур мешуд, ки кӯҳи Ҳимолая бол дорад ва ҳар бор бо фуруд омадани худ маконҳову мардумонро осеб мезад, пас Индра хост, то болҳои Ҳимолаяро қатъ кунад. Ҳимолая писаре бо номи Менока дошт. Вақте Индра барои қатъ кардани болҳои Ҳимолая рафт, Менока падарашро танҳо гузошта, фирор кард ва ба даруни дарё паноҳ бурд. Кори ӯ хуб набуд ва ӯ набояд падари худро танҳо мегузошт, ҳатто агар болҳояшро аз даст медод, набояд падарашро танҳо мегузошт.
Подшоҳ бо машварати нодуруст салтанаташро аз даст медиҳад. Инсони хубсират бо ҳамнишинию ҳамсуҳбатӣ бо гурӯҳи бад сирати хешро аз даст медиҳад. Писар бо лус* кардану нозу навозиши зиёди волидайн бадодат мешавад, донишҷӯ бо дарс нахондану танбалӣ аз масири худ мунҳариф мешавад. Хонавода бо доштани духтари бадсират фурӯ мепошад. Ҳаё бо нӯшидани май аз даст меравад. Кишоварзӣ бо камкорию бетаваҷҷуҳӣ хароб мешавад. Ишқ бо зиндагии дур аз ватан аз даст меравад. Дӯстӣ дар робитае, ки дар он ишқ набошад, ба поён мерасад ва нобуд мешавад. Шукуфоию пешрафт бо бадрафторӣ ба поён мерасад ва сарват бо исроф* тамом мешавад.
Вақте зоти шахс палиду бад аст, ӯ корҳои инсонҳои хубро баду зишт мепиндорад, чун зоту табиат харобу нопок аст. Вақте шахсе поку хуш аст, ӯ шарму ҳаё дорад, шахсе бадзот ӯро аҳмақ мепиндорад, вақте инсони пок Худоро ибодат мекунад, марде нопок онро ғурур ном мениҳад, вақте ки инсони нек дар сукуту хамӯшӣ ҳаст, бадзот онро бехирадию нодонӣ меангорад, вақте ки инсони хубу хушзот сухане расову зебову ширин баён мекунад, бадзот онро фақру пастӣ мепиндорад, чунки шахси покдил рафтори маъсуму хуб дорад, он бадзот ӯро мағруру худхоҳ меномад, пас, хушзот чӣ бикунад, то бадзот кори ӯро хуб пиндорад?.
Хидмат коре бузург аст, ки барои инсони бузург анҷоми он мушкил аст, аммо шахси бадзот инро намефаҳмад ва бо хирадманд бадрафторӣ мекунад, чунки хидмат кори сокит аст, бадзот ӯро лол мепиндорад, чунки ҳарф мезанад, бадзот ӯро пурҳарф мепиндорад, чунки наздик биёяд, бадзот ӯро пуррӯ мепиндорад, чунки дур бишавад, нодуруст ӯро бекор мепиндорад, чунки таслим мешавад, бадзот ӯро буздил мепиндорад, чун гузашт накунад, нодуруст ӯро бадзот мепиндорад, анҷоми ин кор ҳатто барои як инсони бисёр покдилу бегуноҳу заҳматкаш мушкил аст.
Касе, ки аз марг тарсад, он ки сарвату дороии дигаронро дӯст надорад, ҳам ӯ, ки ҳамеша ростгӯст, ҳамеша бо ҳамаи тавону нерӯи худ барои некӯкорӣ омода аст, бо ҳамсари худ розию шод аст ва ба доштаи дигарон дастдарозӣ намекунад, ҳарису тамаъкор нест, бо бузургон бо эҳтиром рафтор мекунад, бо ҳамаи ҷондорон меҳрубону ҳамдард аст, дар тамоми навиштаҳо ва суханони адабӣ дар бораи чунин касе гуфтаанд, он ки некӯкор аст, роҳи ӯ ҳамеша ба некӯкорию хубӣ хатм мешавад.
Он ки рафтору қазоваташ одилона аст, он ки аз тарси марг ҳам ҳатто кори бад намекунад, он ки аз инсони бадзот ҳеч хостае надорад, ҳамон, ки аз дӯсти ҳақиру нодори худ ҳам чизе намехоҳад, он касе, ки ҳатто дар бадтарину сахттарин замонҳо тарс ба худ роҳ намедиҳад, он касе, ки дунболараву пайрави инсонҳои бузург аст, анҷоми тамоми ин корҳо мисли роҳ рафтан бар рӯи лабаи тези шамшер аст, оё касе инҳоро ба инсони некрафтор ёд додааст? Ин зоту даруни он некӯкор аст, ки тамоми ин хубиҳоро офарида ва халқ кардааст.
Рафтору зоти инсонҳо ба се қисм аст: зоти зеру зоти миёна ва зоти баланд. Вақте инсоне бо инсоне, ки зоти паст дорад, зиндагӣ мегузорад, пас, зоти ӯ низ паст мешавад, ин зоти инсони зер аст, агар бо шахсе, ки зоти миёна дорад, зиндагӣ бикунад, зоти ӯ низ миёна мешавад, чун бо шахсе баландмартаба ва хушзот зиндагӣ мекунад, зоти ӯ низ баландмартаба мешавад, ин рафтори зоти инсон мисли рафтори об аст, ба чанд далел: чунки об бар рӯи оҳани гудохта рехта мешавад, бухор мешавад, чунки об бар рӯи барги нилуфаре рехта мешавад, мисли гавҳаре равшан мешаваду медурахшад ва чун об дар замони Свати накшатра дар даруни садаф гирд меояд, ҳосили он гавҳаре арзишманд мешавад.
Ӯ, ки ғами дунёро мегирад, ба инсонҳо он чизҳоро медиҳад, ки аз дили пок мехоҳад, ӯ Худованд Вишну вақте ки шод мешавад, пас, он гоҳ: барои инсони нек писараш хушкирдор мешавад, ҳамсараш зани покдоман мешавад, барои хидматгоронаш арбоби меҳрубон мешавад, барои дӯстонаш дӯсти хуб мешавад, барои арбобаш хидматгори вафодор мешавад, дилаш аз дарду ғам тиҳӣ мешавад ва сураташ зебову қашанг мешавад, ҳарфаш хирадмандона мешавад ва тамоми хусусиёти некӯю писандида ва худварзиро ба даст меоварад.
9 Табақаи роҳибони касбӣ дар ҳазорсолаи I то м. дар Ҳиндустони Шимолӣ ба вуҷуд омада, дар ҷамъият мавқеи олиро ишғол намуд. Дар давраи баъдиведӣ ба туфайли ҷорӣ шудани парастиши Браҳма (Худои олии бараҳмания) ва мураккаб гардидани маросими динӣ вазифаи роҳиб амри меросӣ шуд ва бараҳманҳо табақаи махсусро ташкил намуданд. Бараҳманҳо омӯхтани Ведаҳоро касби худ карданд, забони онҳоро муқаддас эълон намуда, истифодаи онро танҳо ба бараҳманон раво медонистанд ва даъво мекарданд, ки бараҳманон ба Худоҳо таъсир расонида метавонанд.


Истахр – ҳавзи об, кӯл.
Қасоват – дилсахтӣ, бераҳмӣ, сангдилӣ.
Лус – тамаллуқу ширинзабонӣ.
Миҳор – чӯбе, ки аз бинии шутур гузаронда, ба он ресмон мебанданд.
Пархош – ҷанг; ҳисси хусумат; зулм, тааддӣ.
Сусмор – навъе аз ҷинси калтакалос.
Таваққуъ – чашмдошт, умед, орзу.
Тикка – луқма, пора, қисме аз ҳар чизе.
Улоғ – ҳайвони саворӣ, махсусан хар.
Хабис – паст, палид, разил, бадзот.
Хашин – сахт, дурушт.
Хеш – чӯбе, ки бар гардани гов мебанданд, юғ.
Шарур – бадкор.
Шилм – чизи моеъ ва часпаку лағжон.
Шинзор – макони сангреза.
Шухм – шудгор.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

ШЕЪРҲОИ БАЧАГОНА

ЧИСТОНҲО

ҲИКОЯҲОИ БАЧАГОНА